Madinah yang merupakan pusat bermulanya Islam sebelum
berkembang ke seluruh dunia di mana ia menjadi tempat kelahiran pertama
masyarakat Islam. Oleh itu menjadi suatu kemestian untuk mendapat
gambaran yang tepat mengenai kedudukan bandar ini dari segi peradaban,
kemasyarakatan, ekonomi, hubungan antara qabilah, markaz Yahudi,
ketenteraan dan juga suasana yang menjadikan bandar ini mewah dan kaya
serta menjadi pusat pertemuan berbilang agama, pelbagai kebudayaan dan
masyarakat. Ia berlainan dengan Mekah yang hanya mempunyai satu tabiat,
satu agama yang dikongsi bersama oleh semua warganya. Madinah lebih
banyak terdapat air, iklimnya lebih sejuk daripada Mekah dan tabiat
penduduknya lembah-lembut sesuai dengan kehidupan kaum tani. Sebagai
ringkasannya maka keadaan dan suasana Yathrib sebelum kedatangan Islam
adalah sebagaimana fakta dan gambaran yang akan disebut dibawah.
a. Kaum Yahudi di Madinah
Menurut ahli sejarah kedatangan kaum Yahudi ke Yathrib selepas
peperangan antara bangsa antara Yahudi dengan Rome pada tahun 70 masihi
yang berkesudahan dengan musnahnya Palestin dan runtuhnya Haikal atau
biara utama Yahudi di Baitul Maqdis. Kaum Yahudi ini terdiri dari tiga
qabilah yang terbesar iaitu qabilah Qainuqa’, al-Nadhir dan Quraidzah di
mana hubungan antar ketiga qabilah tersebut amat tegang di mana berlaku
peperangan sesama mereka yang berterusan sejak peperangan Bu’ath.
Mereka tinggal di pelbagai perkampungan khas seperti bani Qainuqa’
tinggal dalam bandar Madinah, bani Nadhor tinggal di sebelah atas luar
Madinah di mana kawasan mereka subur dengan tanaman kurma dan tanaman
bermusim manakala bani Quraidzah pula tinggal di kawasan yang bernama
Mahzur yang jaraknya beberapa batu di selatan Madinah.
Kaum Yahudi
memiliki beberapa kubu dan benteng serta kampung di mana mereka hidup
berjauhan dan berkelompok yang menyebabkan mereka tidak mampu mendirikan
pemerintahan Yahudi sebaliknya terpaksa membayar upeti setiap tahun
kepada ketua-ketua beberapa qabilan Arab sebagai perlindungan dari
gangguan Arab badwi.
Bangsa Yaudi menyifatkan diri mereka sebagai
suatu bangsa yang ahli dalam pengetahuan agama dan syariat di mana
mereka mempunyai pusat pengajian sendiri untuk perkara tersebut
disamping belajar mengenai sejarah lampau mereka khususnya berkenaan
rasul dan nabi mereka. Mereka juga mempunyai tempat khusus untuk
beribadat di mana disitulah mereka berkumpul untuk berbincang mengenai
agama dan keduniaan mereka. Mereka juga mempunyai perundangan dan
tatacara hidup tersendiri yang sebahagiannya diambil daripada kitab suci
mereka dan sebahagian lagi dibuat oleh pendeta mereka. Disamping itu
mereka mempunyai hari-hari perayaan tertentu, hari-hari tertentu untuk
mereka berpuasa seperti hari ‘Asyura.
Hasil pendapatan mereka yang
terbesar ialah mengambil keuntungan dari penggadaian barang dan riba.
Keadaan Madinah sebagai kawasan pertanian memberi peluang kepada mereka
bergiat dengan riba terutama dari petani yang mendapatkan uang sementara
menunggu musim menuai. Penggadaian bukan sahaja melibatkan uang atau
harta benda sahaja tetapi wanita dan anak-anak juga dijadikan barang
gadaian. Kaum Yahudi dapat menguasai ekonomi Madinah dan seterusnya
dengan ekonomi yang kukuh mereka menguasai pasar-pasar tanpa bertimbang
rasa, mereka menyorok barangan keperluan untuk mengaut keuntungan yang
berlipat ganda sehingga mereka dibenci oleh masyarakat Arab setempat.
Demi kepentingan ekonomi mereka membuat hubungan dengan kaum Aus dan
Khazraj dengan mengadu-domba keduanya yang menyebabkan bangsa Arab lemah
dan kaum Yahudi terus menguasai ekonomi Madinah.
Bahasa yang
mereka guna ialah bahasa Arab tetapi turut bercampur dengan bahasa
Ibrani. Manakala dari segi penyebaran agama Yahudi tidaklah meluas
memandangkan mereka tidak berminat mengajak bangsa lain untuk menganut
agama Yahudi.
b. Suku Kaum Aus dan Khazraj
Suku kaum Aus dan
Khazraj merupakan penduduk berbangsa Arab yang mendiami Yathrib lanjutan
daripada qabilah-qabilah al-Azdiyah di Yaman yang berpindah
berulangkali dalam masa berbeza disebabkan banyak faktor antaranya
kekacauan disebabkan serangan kajum Habshi di Yaman dan juga kemerosotan
pengairan apabila robohnya bendungan Ma’rib. Mereka merupakan suku kaum
yang mendiami Yathrib kemudian daripada kaum Yahudi.
Kaum Aus
tinggal di selatan dan timur iaitu bahagian tinggi Yathrib yang
merupakan kawasan pertanian yang subur manakala Kaum Khazraj berada di
tengah sebelah utara iaitu bahagian rendah bandar yang merupakan kawasan
kurang subur. Jumlah kaum Aus dan Khazraj menurut perkiraan berdasarkan
keikut sertaan mereka dalam peperangan setelah hijrah iaitu semasa
penaklukan Mekah ialah 4000 orang.
Kedudukan kaum Arab di Yathrib
di masa hijrah adalah kuat di mana merekalah yang menguasai urusan di
situ. Berpecahan kaum yahudi menyebabkan mereka tidak mampu menyaingi
bangsa Arab terutama ada daripada mereka yang bersama kaum Aus dan ada
pula bersama kaum Khazraj. Namun begitu bangsa Arab suku Aus dan Khazraj
turut berperang sesama mereka di mana perang Samir merupakan peperangan
pertama dan diakhiri dengan peperangan Bu’ath lima tahun sebelum
hijrah. Kaum Yahudilah yang memanas-manasi mereka dan mendesak agar
mereka berpecah dengan menanamkan semangat dengki. Akhirnya mereka tidak
mampu menghadapi kaum Yahudi. Namun demikian, akal bulus mereka
disadari oleh bangsa Arab di mana mereka men-cap kaum Yahudi sebagai
‘musang’.
c. Kedudukan Geografi Bandar Madinah
Yathrib atau
Madinah ketika hijrahnya nabi s.a.w ke sana terbahagi kepada beberapa
buah daerah yang didiami oleh beberapa keturunan Arab dan Yahudi di mana
setiap daerah terbahagi pula kepada dua bahagian iaitu bahagain pertama
meliputi tanah pertanian manakala bahagian kedua meliputi benteng dan
kubu pertahanan. Benteng pertahanan ini adalah penting bagi melindungi
kaum wanita, anak-anak dan orang-orang lemah ketika diserang oleh musuh.
Ia juga dijadikan tempat untuk menyimpan hasil panen dan buahan kerana
letak Bandar Yathrib yang terbuka dengan tempat terbuka untuk musuh
menyerang dan merampas harta benda dan ia juga dijadikan tempat
menyimpan harta dan senjata. Disamping mempunyai biara untuk beribadat
dan tempat pengajian di dalamnya, di dalam benteng ini dipenuhi dengan
peralatan rumah yang mahal serta pelbagai kitab agama. Di situ juga kaum
Yahudi berkumpul dan berbincang juga bersumpah dengan kitab suci mereka
ketika melakukan sesuatu perjanjian atau muafakat.
Madinah
dikelilingi banyak gunung-gunung batu Harrah yang menjadi benteng
pertahanan dari serangan musuh. Di sebelah utaranya terbuka untuk
lintasan sementara lintasan lainnya dibentengi oleh pohon-pohon kurma
yang tebal yang tidak mampu dilalui oleh tentera kecuali mengikut
jalan-jalan sempit yang tidak sesuai bagi perjalanan tentera dan
mengatur barisan. Bahagian-bahagian yang berhutan tebal dengan
pohon-pohoin kurma itu merupakan tempat kawalan tentera yang tersembunyi
dan cukup untuk mengkucar-kacirkan barisan tentera musuh dan
menghalangnya daripada membuat serangan.
Alam asli telah
menjadikan Yathrib tanah lahar muntahan gunung berapi yang menjadikan
buminya amat subur selain banyak jeram dan kawasan lembah yang dapat
dapat menampung air bagi perairan kurma dan tanaman lain. Wadi menjadi
tempat rekreasi Madinah di mana dari wadi ini mengalir air ke ladang.
Selain itu tanah Yathrib begitu sesuai untuk digali sumur dalam
ladang-ladang.
d. Keadaan Agama dan Kedudukan Kemasyarakatan di Madinah
Umumnya semua bangsa Arab mengikut pegangan agama kaum Quraisy dan
penduduk Mekah memandang mereka sebagai penjaga Ka’abah dan juga sebagai
pemimpin dalam agama dan sebagai panutan dalam aqidah dan peribadatan.
Mereka menyembah berhala Cuma hubungan mereka dengan sebahagian berhala
seperti Manat lebih daripada yang lain terutama kaum Aus dan Khazraj.
Sebuah
hadith riwayat Imam Ahmad dari ‘Urwah daripada Sayyidatina ‘Aisyah yang
menafsirkan ayat 158 surah al-Baqarah yang bermaksud :
Sesungguhnya
berjalan antara Sofa dan Marwah itu sebahagian tanda-tanda taat kepada
Allah maka sesiapa yang mengerjakan haji di Baitullah atau mengerjakan
umrah, maka tiada kesalahan ia berulang alik di dua tempat itu….
Kata
Sayyidatina ‘Aisyah mengenai ayat ini, maksudnya : Kaum Ansar sebelum
memeluk Islam memuja berhala Manat yang rupanya garang di mana mereka
sembah di Musyallal. Ada di antara mereka memuja berhala itu keberatan
untuk bersa’ie di Sofa dan Marwah. Mereka bertanya kepada Rasulullah
s.a.w : “Wahai Rasulullah! Kami keberatan untuk bersa’ie di Sofa dan
Marwah pada masa jahiliyah dahulu”. Lalu Allah menurunkan ayat di atas.
Penduduk
Madinah tidak menyembah patung berhala secara meluas tidak seperti di
Mekah dan sebenarnya orang-orang Madinah menyembah berhala hanya
mengikut orang-orang Mekah.
Warga Madinah mempunyai dua hari
perayaan iaitu hari Nauruz dan Maharjan yang mereka ambil daripada
orang-orang Parsi untuk bersuka-suka tetapi setelah kedatangan Islam ia
dihapuskan.
e. Keadaan Ekonomi dan Peradaban di Madinah
Bandar
Yathrib atau Madinah merupakan bumi pertanian di mana kebanyakan
penduduknya bergantung kepada hasil bertani dan berladang di mana hasil
utamanya ialah kurma dan anggur. Pohon kurma banyak kegunaannya iaitu
buahnya dijadikan makanan, batangnya dijadikan bahan bangunan,
perusahaan kayu, bahan bakar dan makanan binatang ternak. Jenis bijian
yang merupakan makanan asas penduduk Yathrib ialah barli kemudian gandum
dan juga banyak ditanam sayuran.
Bagi mereka ada cara bertani,
sewa tanah, Muzabanah iaitu menjual kurma yang masih ditandannya dengan
kurma yang sudah ditimbang dengan taksiran, Muhaqalah iaitu menjual
hasil tanaman barli atau gandum yang masih ditangkainya dalam ladang
juga dengan taksiran, Mukhabarah dan Muzara’ah di mana kedua-duanya
hampir sama iaitu pembahagian hasil tanaman antara pengusaha dengan tuan
tanah sepertiga atau seperempat tetapi benih diberikan oleh tuan tanah
kepada pengusaha tanaman itu. Mukhabarah ialah benih yang disediakan
sendiri oleh pengusaha manakala Mu’awanah pula ialah penjualan hasil
buahan selama 2 atau 3 tahun atau pun lebih. Mata uang di Mekah dan
Madinah adalah sama. Dalam urusan jual beli banyak digunakan
taksiran/sukatan di Madinah berbanding di Mekah kerana penduduk Madinah
banyak bergantung kepada bijian dan buahan.
Kesuburan tanah
Madinah masih tidak mampu menampung keperluan makanan penduduknya yang
menyebabkan mereka mengimport tepung putih, minyak sapi dan madu dari
Syam. Kegiatan perniagaan memang ada walau pun tidak sehebat penduduk
Mekah di mana warga lembah tanpa tanaman dan tanpa air yang mencukupi
maka mereka bergantung hidup kepada aktivititas perdagangan pada musim
panas dan musim sejuk.
Ada perusahaan pertukangan di Madinah yang
kebanyakannya diusahakan oleh kaum Yahudi di mana pada umumnya Yahudi
bani Qainuqa’ adalah tukang emas. Ada beberapa pasar di Madinah milik
bani Qainuqa’ menjadi pusat jual beli barang perhiasan dari emas begitu
juga pasar jualan bijih-bijih benih. Kaum Yahudi sebagaimana diketahui
lebih kaya daripada bangsa Arab di mana Arab dengan sifat kekampungan
dan kurang berfikir serta boros dengan uang memaksa mereka bergadai
dengan kaum Yahudi yang kebanyakkannya gadaian itu dikenakan riba
berlipat ganda. Warga Madinah juga mempunyai harta kekayaan berupa unta,
lembu dan kambing di mana mereka gunakan unta untuk pengairan tanaman.
Beberapa padang ragut kepunyaan mereka di mana dari situlah mereka
mendapatkan kayu api disamping mengembala binatang ternakan.
Madinah
menjadi penghasil tenunan dari kapas dan sutera, bantal sandar beraneka
warna dan tabir-tabir yang berlukis. Selain itu banyak peniaga minyak
wangi menjual atar dan kasturi serta anbar dan raksa. Cara-cara jual
beli pada masa itu ada yang dilanjutkan oleh Islam dan ada yang dilarang
seperti amalan menyorok barang, lelangan barangan di mana diberikan
kepada mereka yang menawarkan harga paling tinggi, menyambut dan menemui
penunggang-penunggang di luar Madinah, menjual susu yang masih berada
dalam unta atau kambing, menjual dengan bayaran bertangguh, menjual
dengan agak-agak sahaja dan lain-lain. Ada juga kaum Aus dan Khazraj
yang berurusan dengan riba tetapi jarang berbanding kaum Yahudi. Warga
Madinah juga membuat kerja menjahit, menyamak kulit, membina rumah,
mengukir dan sebagainya yang terkenal di masa sebelum hijrah.
Wallahu ‘alam bish shawwab.
Di copas dari sini
Sumber : klik disini
Pencarian
Rabu, 26 April 2017
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar